Heinolan Rotaryklubi – poimintoja menneestä

Sodan päättyessä 1944 Suomessa oli vain seitsemän rotaryklubia, mutta jo seuraavana vuonna 1945 perustettiin kymmenen uutta klubia. Heinolan Rotaryklubi on perustamisjärjestyksessä Suomen kahdeksas. Monet suurempien Suomen paikkakuntien klubit ennättivät kuitenkin saada charterkirjansa ennen Heinolaa, charterkirjojen päiväysjärjestyksessä klubi on Suomen 17. ja Rotaryn klubien luettelossa  № 6179. Klubin kummina on Helsingin Rotaryklubi.

Pieneltä, mutta teollisuuden avulla kasvavalta paikkakunnalta löytyi kahdeksantoista asiasta innostunutta ja eri elämänaloja edustavaa henkilöä perustamaan uutta klubia. Toiminta alkoi vireänä niin lounaskokouksissa kuin niiden ulkopuolella. Vuonna 1967 klubi oli vuorostaan kummina Heinola Pohjoisen ja Sysmän Rotaryklubeille.

Klubin jäsenistöstä on noussut kolme piirigovernoria. Veikko Laine oli vuonna 1974 – 1975 silloisen piirin 142 governor. Seuraavana oli Jussi Ranta piirin 139 governor 1981–1982  ja viimeksi Teuvo Maijala piirin 1390 governor 1992 – 1993

Keväällä 1987 klubi on ottanut virallisesti ohjelmaansa edesmenneen jäsenensä kenraali A.F. Airon perinneklubina toimimisen.

Teksti: Veikko Laukama